קורס אינטגרטיבי ברפואת משפחה
מטרות: הקניית מיומנויות קליניות וחשיבה קלינית אינטגרטיבית במפגש רופא- חולה.
יעדים:
בסיום הקורס המתמחה:
- ידע לעבד בעיות קליניות שכיחות ברפואת המשפחה (כולל לקיחת אנמנזה, בדיקה גופנית ובירור) בהתייחסות אינטגרטיבית, ביו-פסיכוסוציאלית
- ידע להציע טיפול מתאים לבעיית המטופל, תוך התייחסות להיבטים פסיכו-סוציאליים
- ידע להשתמש במיומנויות תקשורת המתאימות למטופל ולשלבי המפגש
- יתנסה במשחק תפקידים כמטפל
- יתרגל מיומנויות קליניות (כדוג' פענוח תשובות של בדיקות,שימוש במכשור רפואי וכו')
- ידע לסכם ולהציג מידע קליני רלוונטי למקרה על סמך סקירת ספרות עדכנית.
- ידע לקבל ולתת משוב.
שיטות הוראה:
כל מפגש מבוסס על משחק תפקידים המדמה מפגש אמיתי בין רופא למטופל. את המטופל יגלם שחקן/נית ואת הרופא יגלם מתמחה.
זוג מתמחים ישובץ לנושא מתוך רשימת נושאים שתנתן בתחילת השנה. הזוג יבנה תסריט של המפגש הרפואי, הכולל את הבעיה הקלינית עצמה וכן בעיה פסיכו סוציאלית נלווית. בנוסף יכין פעילות סיכום קצרה אינטראקטיבית לסיכום או העשרת הידע הקשור לנושא המפגש.
הזוג שמכין את המפגש יהיה אחראי לתדרך את השחקן/נית לגבי תרחישי המפגש תוך עדכון מדריכי הקורס (ניתן להיעזר במתמחה נוסף בגילום בן משפחה או נלווה לפי הצורך) ולהכין עזרים נלווים (בדיקות עזר, אמצעי טיפול, תוצאות של בירור רלוונטי למקרה).
כלל המתמחים יקבלו מספר שאלות EBM בנושא השיעור, טרם השיעור לצורך חיפוש EBM. התשובות לשאלות יוטמעו במהלך השיעור.
המתמחה המשחק את הרופא במשחק התפקידים ייבחר בתחילת המפגש ע"י מנחי הקורס.
המפגש הרפואי יחולק לשני חלקים- אנמנזה, בדיקה גופנית והמלצה על בירור בחלק הראשון, בסיומו תתבצע הערכת ביניים ע"י הרופא ובעזרת המנחים והמתמחים הצופים במפגש (סאד"ת). בחלק השני של המפגש יבוצע אבחון והמלצה על טיפול המתאים למטופל, תוך התייחסות לספרות עדכנית ולהיבטים פסיכוסוציאליים.
בין שני חלקי המפגש יוחלף המתמחה המגלם את הרופא ע"י צוות המדריכים לפי שיקול דעתם.
קיימת אפשרות למתמחה שמרגיש "תקוע" לבקש להתחלף תוך כדי המפגש. אפשרות זאת צריכה להיות מוצא אחרון והיא תאושר לפי שיקול דעת המדריכים. במקרה זה, המתמחה שהוחלף יחזור לגלם את הרופא באותו המפגש או בזה שאחריו.
בסיום משחק התפקידים יבוצע סבב משוב לפי כללים שיוגדרו בתחילת הקורס.
לוח זמנים : הגשת תרחיש המקרה למדריכים במייל לא יאוחר משבועיים לפני מועד המפגש. סגירת קצוות ותדרוך השחקן/נית לא יאוחר משבוע לפני מועד המפגש.
הערכה:
- הכנת המקרה הקליני וסקירת הספרות (ע"י המתמחה המציג)
- ידע קליני
- התמודדות עם היבטים ביו פסיכו סוציאליים
- מיומנויות תקשורת.
מנחי הקורס:
עו"ס הדס הובר-שושן, ד"ר אביטל מרגלית, ד"ר עמרי אלרואי, ד"ר מואמנה אגבריה